Ingen kontakt med föräldrar - ger pengar till övriga syskon

Hej ! Hur går man tillväga om man bara blir helt avstängd av sin mor och far .Jag har försökt att få kontakt flera gånger då jag försöker på ett positivt sätt och att vi ska börja på nytt , även påvisat orättvisor mellan oss syskon .Min mor blir bara arg och säger att hon vill ta livet av sig om jag säger hur jag upplever det .Det är ett väldigt låst läge.Jag har två yngre syskon och tre äldre .Dom yngsta har fått mycket hjälp med både pengar o fördelaktiga fastighetsaffärer som dom köpt av mina föräldrar .Mycket har skett utan att jag ens har fått information först flera år efter .Det handlar om mycket pengar som jag är rädd för att det går förbi mej och mina barn .Min yngsta syster har dessutom hand om ekonomin både för Mor och far trots att dom kan ta hand om sej själva ,men far börjar bli lite dement emellanåt . Är detta ok ? Vad gör jag ? Eftersom jag inte kan tala med dom blir detta väldig konstig situation .Ska man bara vänta och se vad det blir efter deras död .Känns naturligvist oerhört tråkigt och tungt för oss alla att inte ha kontakt med vare sig Mor eller Far eller Mormor och Morfar eller svärmor och svärfar .

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är en tråkig situation du beskriver, men tyvärr finns det inte mycket du kan göra ur juridisk synpunkt för tillfället. Den dagen dina föräldrar går bort och arvet ska fördelas finns det däremot regler som kan vara till din hjälp, ur ekonomisk synpunkt. Den ekonomiska hjälp som dina syskon har fått kan eventuellt räknas som förskott på arv, alternativt gåvor som kränker laglotten.

Ett förskott på arv innebär att den ersättning som dina syskon fått avräknas från deras del av arvet, vilket i sin tur innebär att du får en större del av det arv som finns kvar. En gåva som anses vara en laglottskränkning innebär att dina syskon kan bli återbetalningsskyldiga till den del som kränker laglotten.

Detta kan vara knepiga arvsrättsliga frågor som bäst reds ut av en boutredningsman. En boutredningsman kan utses när dina föräldrar har gått bort och du och dina syskon behöver hjälp att reda ut boet. I dagsläget skulle jag råda dig att skriva ner de transaktioner och fastighetsaffärer som du känner till, det kan komma väl till pass när boutredningsmannen ska reda ut hur arvet bör fördelas.

Lycka till och jag hoppas att allt löser sig för samtliga inblandade!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare