Ingen övertidsersättning - rätt till kompensationsledighet?

Hej, jag har ett anställningsavtal på en fast lön på 40 timmar/vecka och har ett tillägg i avtalet som säger "ingen övertidsersättning".

Jag har i år redan jobbat runt 800 timmar i övertid och mycket av det utomlands.

Kan jag kräva ledighet för övertiden eller finns det något annat jag kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arbetstid finns i arbetstidslagen och i kollektivavtal (om sådant finns på arbetsplatsen).

Enligt 5 § arbetstidslagen får den ordinarie arbetstiden uppgå till högst 40 h/vecka. Det finns dock undantag för när arbetstiden behöver förlängas under vissa (kortare) perioder. När övertidsersättning har avtalats bort i anställningsavtalet, kan kompensationsledighet utgå istället för lön. Läs på arbetsmiljöverkets hemsida om övertid (här). Unionen har även bra information (här).

Om ni har avtalat bort övertidsersättningen är alternativet att kräva ledighet för redan inarbetad tid. Bortavtalad övertidsersättning kan nämligen inte ge dig längre arbetstid än vad som tillåts i lag och kollektivavtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare