Inget kollektivavtal

Hejsan!

Jag har en provanställning på 6 månader men jag söker annat jobb och jag hittar inte i mitt anställningsavtal någon information om eventuellt kollektivavtal. Om det inte står något på anställningsavtalet finns det då inget kollektivavtal som gäller eller hur fungerar det om jag säger upp mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor

Kollektivavtal är inte något som arbetsgivare måste ha, men i Sverige är det mycket svårt att driva företag utan ett sådant. Det bästa sättet att ta reda på om kollektiavtal finns är att fråga dina kollegor. Det finns i regel alltid minst en som vet.

Uppsägning regleras i Lagen om anställningsskydd 7-20 §. Dessa lagar gäller oavsett om kollektivavtal finns på sin arbetsplats. Som provanställd har du rätt att säga upp dig när som helst omedelbart (6 § LAS). Denna rätt har också din arbetsgivare. Uppsägning ska ske skriftligen om det sker från arbetsgivarens sida, men det är lämpligt att göra det även som anställd (8 § LAS)

Denna anställningsform övergår i tillsvidareanställning efter 6 månader (6 § LAS). Tillsvidareanställda har en månads uppsägningstid (11 § LAS).

Adam NovakRådgivare