Inget lagkrav på att restiden till kunderna ska ingå i lönen

Min svärdotter jobbar på ett städföretag (timanställd) och har ibland flera kunder samma dag.

Hennes arbetsgivare betalar inte lön för restiden mellan kunderna, är det verkligen lagligt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige styrs reglerna på arbetsmarknaden allra främst av överenskommelser mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det finns inte mycket lagregler på området utan det som parterna har kommit överens om gäller.

Detta innebär att din svärdotter och hennes arbetsgivare har total avtalsfrihet gällande hur restiden ska hanteras. Vanligtvis finns det ingen kompensation för tiden som spenderas på resor från kund till kund.

Eftersom förhållandena inte styrs av lag finns det en chans att hennes arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal som kanske innehåller andra regler om huruvida resan mellan kunderna ska vara avlönad eller inte. Ifall ett sådant kollektivavtal finns borde det visa sig i din dotters anställningsavtal eftersom kollektivavtal anses ha en normerande verkan på så sätt att de påverkar anställningsavtalen även för arbetstagare som inte är medlemmar av fackföreningen.

Eftersom hennes anställningsavtal inte verkar innehålla regler som säger att resorna ska betalas kan slutsatsen dras att hennes arbetsgivare inte är bunden av något kollektivavtal eller att kollektivavtalet som finns inte kräver att resorna ska vara betalda.

Slutsats
Svaret på din fråga är helt enkelt att det är lagligt att inte betala resor mellan kunder. Det hela kommer ner till vad arbetstagaren och arbetsgivaren har avtalat om vilket visar sig av anställningsavtalet. Eftersom anställningsavtalet inte säger att resorna ska betalas ut är arbetsgivaren inte skyldig att göra det.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare