Inkassokrav från tysk juristfirma (bedrägeriförsök)

Hej!

Har fått inkassobrev ifrån en sk juristfirma i Tyskland xxxxxxxx som hävdar att de företräder ett datingbolag kallat xxxxxxxx.

Kravet gäller ett påstått medlemskap till xxxxxxxx. Misstänker att detta är ett försök till bedrägeri. Undrar om ni kan ge råd i frågan?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga förstår jag att du inte överhuvudtaget har registrerat dig för någon form av medlemskap. Detta innebär i sin tur att du inte heller har registrerat kontouppgifter eller någon annan form av betalningsmetod, vilket innebär att du inte behöver oroa dig för att det är tecken på bedrägeriförsök.

Jag har även gjort en djupgående undersökning av juristfirman och 'företaget' och utifrån informationen som jag har förstått sker ganska mycket bedrägeri från den juristfirman och 'företaget', samt att man inte alls ska lita sig på deras krav.

Mitt råd är att du inte betalar det belopp som framgår av inkassokravet, eller gör något som står i inkassokravet, eftersom du inte har registrerat dig eller beställt något från dating bolaget. Du ska inte alls oroa dig för att de är bedragare och ingen bedragare har rätt att debitera dig på pengar. Jag rekommenderar även att du kontaktar polisen och anmäler detta samt lämnar utförlig information som möjligt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Är det något ytterligare som du undrar kan Lawlines bästa jurister hjälpa dig snabbt och enkelt, rekommenderar starkt.

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare