FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/02/2020

Inkomstskillnad vid delad vårdnad.

Hej.

Jag och min exfru har delad vårdnad och delar på alla kostnader och räknar inte in våra olika boendekostnader. Däremot vill hon räkna in skillnaderna i inkomst. Ingen av oss tjänar bra men min inkomst är 8000kr högre, 26000kr mot 34000kr. Hur ska vi göra enligt er?

Mvh Fredrik Lingvall

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det du beskriver liknar ett underhållsbidrag. Huvudregeln är att inget underhållsbidrag utgår vid delad vårdnad. Dock har HD i rättsfallet NJA 2013 s. 955 slagit fast att föräldern med större ekonomiskt utrymme kan åläggas betala underhållsbidrag.

Jag kan tyvärr inte ge ett klart svar på hur ni bör dela upp er ekonomi. Det jag kan svara på är att gällande rätt inte ger din exfru rätt till underhållsbidrag då ni har delad vårdad och era inkomstskillnader inte är tillräckligt stora i enlighet med ovannämnda rättsfall. Om du vill veta mer rekommenderar jag dig att kontakta försäkringskassan.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare