FrågaSKATTERÄTTMoms31/08/2021

Inköp av produkt med företagets pengar för privatbruk?

Kan ett företag (till exempel ett aktiebolag) köpa saker som inte är avdragsgilla? På skatteverkets webbsida: https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkoptillforetaget.4.7459477810df5bccdd480005156.html står det "Om du köper en vara eller tjänst som du bara ska använda privat får du aldrig dra av momsen." Detta antyder väl att företaget ändå får köpa saker som man bara ska använda privat?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, ett företag får köpa produkter som ska användas för privatbruk men det kan som du nämner påverka möjligheten att dra av momsen för produkterna. I 1 kap. 1 § mervärdesskattelagen nämns bland annat ett krav på att det ska vara en beskattningsbar person som gör omsättningen i fråga för att momsskyldighet ska inträda. Det är när momsskyldighet föreligger som avdrag för moms vid förvärv i verksamheten får göras (8 kap. 3 § mervärdesskattelagen).

Om du köper produkten med företagets pengar men omsätter den för privat bruk så är det du som fysisk person som gör omsättningen, inte din verksamhet. En fysisk person är inte heller en beskattningsbar person (4 kap. 1 § mervärdesskattelagen) och således har du inte rätt att dra av momsen för produkten i din verksamhet (8 kap. 3 § mervärdesskattelagen).

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare