Innebär en gåva automatiskt förskott på arv och går det att ändra på?

Hej!

Min fru ska få föräldrarnas hus i gåva medan de bor kvar och vi ska bo där allesammans. Vi har förstått (från andra frågor här) att huset kan ges i gåva men att det anses vara (och är) ett förskott på hennes arv.

Huset har ett taxeringsvärde på 615 000kr. En mäklare har värderat huset till 1 250 000kr. Vi i familjen har kommit överens om ett nominellt värde på 900 000kr (baserat på att föräldrarna ska bo kvar och vi tar hand om dem samt vad vi får kvar efter försäljning av hus i Sthlm).

Vi tänker så här: min fru får huset i gåva. Vi ersätter bröderna med 300 000kr var i kontanter. Ett (1) gåvobrev upprättas för fastigheten. Bröderna behöver inget brev.

Är det rätt uppfattat att det skulle funka?

Frågan: vad blir inköpsvärdet av fastigheten (för kapitalvinstskatt) vid ett ev. framtidaförsäljning? 0kr, 900 000kr eller nåt annat?

Tack!

Hälsningar

David

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag delar upp frågan i dels förskott på arv och gåvobrev och dels hur kapitalvinsten beräknas vid en försäljning.

Förskott på arv och gåvobrev

Det är korrekt uppfattat att om arvlåtare under sin livstid ger bröstarvingar gåvor så ska de avräknas som förskott på arv efter arvlåtaren. Detta gäller om man inte föreskriver något annat i t ex ett gåvobrev eller om det med hänsyn till omständigheterna måste antas vara avsett (6 kap. 1 § ÄB). En gåva av huset kommer alltså innebära att detta ses som ett förskott på arv om det inte föreskrivs något annat. Det innebär att husets värde kommer räknas av från hennes arv när hennes föräldrar dör och hon ska ärva dem. Jag förstår inte om ni vill att det är så det ska betraktas men blev lite tveksamt till det med tanke på att ni dessutom kommer ersätta hennes bröder. De blir ju då dubbelt kompenserade. Om hennes föräldrar inte vill att det ska ses som ett förskott på arv eftersom bröderna kompenseras från er för att ni får huset i gåva är det lämpligt att det skrivs i gåvobrevet av fastigheten att det inte ska ses som förskott på arv.

Vidare är det korrekt att man när man ger fast egendom i gåva måste upprätta ett skriftligt gåvobrev som undertecknas av både hennes föräldrar, gåvogivarna, och din fru, gåvomottagaren (4 kap. 1 och 29 § JB). Något motsvarande krav finns inte när det kommer till gåvor av pengar. Ni behöver alltså inte upprätta gåvobrev för att ge pengar i kompensation till hennes bröder men det kan vara bra att göra det om man vill vara säker på att ha nedtecknat exakt vad som ni alla kommit överens om.

Skatt vid kapitalvinst efter att förvärvet skett genom gåva

Om huset förvärvas genom gåva så inträder ni som förvärvare i den tidigare ägarens, hennes föräldrars, skattemässiga situation (44 kap. 21 § IL). Frågan är om det kan anses vara en gåva när ni samtidigt kompenserar de andra syskonen för gåvan och då på något sätt ger ersättning för huset. Oavsett så anses en fastighet ha förvärvats genom gåva skattemässigt när ersättningen understiger taxeringsvärdet vilket ersättningen i detta fall gör, så det blir inte ett problem. Det innebär att överlåtelsen ska ses som en gåva i skattemässigt hänseende. Inköpsvärdet, eller omkostnadsbeloppet som är begreppet som vinsten beräknas utifrån, anses då vara vad din frus föräldrar anskaffade huset för plus eventuella skattemässiga förbättringsarbeten som skett (44 kap. 14 § IL).

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare