FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/02/2021

Får makar samäganderätt till varandras egendom efter ett äktenskaps ingående?

Om man äger en bil före äktenskap och sedan gifter sig, kommer maken då automatiskt bli ägare till bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett äktenskap innebär inte att makarna får samäganderätt till varandras tillgångar. Det som sker vid ett äktenskap är dock att makarnas tillgångar enligt huvudregeln blir giftorättsgods. Giftorättsgodset kommer att ingå i bodelningen som kommer att äga rum vid en eventuell skilsmässa, vilket anges i 10 kap 1 § äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB). Vid en bodelning ska makarnas egendom fördelas mellan dem. Makarnas egendom blir giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, vilket anges i 7 kap 1 § ÄktB. I 7 kap 2 § anges när egendomen är att betrakta som enskild, och det kan exempelvis vara att egendomen fått den statusen genom ett äktenskapsförord. Ett äktenskap i sig förändrar alltså inte äganderätten till ett föremål. Vid ett äktenskaps upphörande kommer dock allt giftorättsgods att ingå i bodelningen, där all egendom ska fördelas mellan makarna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare