FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/09/2021

Inneboende eller sambo

Hej!

Jag hade från ca december 2020, en inneboende hos mig för ett tag sedan. Detta är någon jag då hade ett förhållande med och som räknades in under "familj" under denna "inneboendeperiod" men som jag sedan bröt upp förhållandet med men personen fick då tillfälligt vara kvar som inneboende. Idag har vi en tvist ang. denna betalning när "hen" bodde hos mig under denna tid och menar på att jag sagt att "hen" inte behövde betala gemensamma kostnader under perioden pga en bortgång från "hens" sida i samband med uppbrottet i förhållandet. Detta förnekar jag att jag sagt utan har sagt att "hen" kan betala detta senare men jag hjälper under tiden.

I dagsläget har jag som skriver haft en syster boende hos mig tillfälligt pga en viss livsförändring hos henne och där har jag däremot sagt att hon inte behöver betala gemensamma kostnader pga blodsband.

"Hen" tycker inte detta är ok eftersom jag sagt att "hen" också ingick i min familj men jag förklarade att det inte är helt samma sak för mig och att det berodde på mycket annat.

Så, därför tänker inte "hen" betala pga detta eftersom hen yrkar på att jag inte sagt att det behövs vilket jag som sagt förnekar. Jag har ÄVEN hittat ett inneboendeavtal på detta som vi gjorde då där det står tydligt att gemsamma kostnader (hyra, el) ska betalas av båda. På avtalet står även mitt och hens namn och personnummer samt 2 underskrifter från vardera parter. Detta vägrar hen kolla eller svara på.

Kan jag på något sätt gå vidare med detta avtal?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är om jag förstått dig rätt om du kan använda inneboende-avtalet för att kräva in de pengar som den inneboende personen är skyldig dig i hyra.

Det handlar ytterst om din inneboende räknas som sambo eller inte. Vi har i Sverige en lag som heter Sambolagen som säger att om två personer bor ihop och har parrelation räknas de som så kallad sambo. Det är alltså lagens kriterier som bestämmer om någon ska drabbas av lagens rättsverkningar eller inte. Parternas överenskommelse spelar mindre roll. Att vi har en sådan lag förvånar många.

Enligt 1 § Sambolagen är kriterierna för att räknas som sambo att två personer ska bo ihop, ha en parrelation (vilket innebär att det normalt ska förekomma sex i relationen) samt att man ska ha gemensamt hushåll (vilket innebär att man delar på vardagliga sysslor eller utgifter). Det krävs också en viss varaktighet på förhållandet (tiden skiljer sig åt beroende på omständigheter, men 6 månader ska man ha bott ihop, det är en tumregel).

Tyvärr för din del är det du som måste bevisa att ert förhållande inte varit ett samboförhållande. Denna omvända bevisbörda förvånar också många.

Det är mycket svårare att kräva en sambo på pengar för levnadskostnader som hyra än att kräva en inneboende på hyran. Utgångspunkten i många rättsfall är att det inte är möjligt att kräva en sambo på pengar för vardagskostnaderna (se t ex rättsfallet NJA 2019 s 23).

Förhoppningsvis bodde ni inte tillräckligt lång tid ihop för att din inneboende skulle räknas som sambo. Jag hoppas också för din skull att inneboende-avtalet kan fungera som ett bevis på att ni inte varit sambor. Den formuleringen som du säger att inneboende-avtalet har, det vill säga att ni ska dela på gemensamma kostnader kan dock uppfattas som att ni hade en överenskommelse om gemensamt hushåll.

Om du tror att din inneboende räknas som inneboende enligt lagen skulle du kunna vända dig till kronofogden och kräva in din hyra, eller stämma personen vid tingsrätt.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare