Inneboende uppsägningstid, innehållande av deposition

Hej!

Jag har en bostadsrätt. Jag har en inneboende som skulle bo här fram till 1:a augusti 2018. Alltså, i vår kontrakt skulle han vara här i minst ett år från 1:a augusti- 1:a augusti 2018. Vi har sagt ifrån början att tidigast ska han säga upp 2 månader innan 1:a augusti om så han vill inte stanna längre än så. Dvs. 1:a juni 2018. Vi sa det även tydligt och repeterat detta i samband med kontraktet.

Nu vill han säga upp sig och vill bo kvar endast till 31 Mars.

Vi har även oenighet om städning eftersom han aldrig har städat i vår gemensamma ytor som jag redan har sagt ifrån början att man måste hjälpas åt att städa hemma minst en gång i veckan. Jag har själv städat i alla månaderna hittills trots jag själv har sagt att han ska städa men han vägrar städa och säger att han sällan duschar. Detta lede till att jag vill ha betalt för min städservice som jag utförde i alla veckor och detta hände ungefär för en månad sedan. Han hotade att han skulle säga upp sig och flyttar ut om jag tar betalt för städning för att tyckte det var orättvis.

Frågan: Har jag rätt att ta betalt/hyran för de resterande månaderna. Vilket innebär 6 månaders hyra som jag går minste om. Det andra är, har jag rätt att ta betalt för min städning som jag redan nämnde summan för honom att jag tar betalt vecka för vecka?

Han har en deposition på 3 månaders hyra kan jag dra av de städservicen jag gjort med de pengarna även själva hyran?

Hur/Vad ska jag göra? Tacksam för er hjälp och snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline,

Om jag förstår dig rätt så gäller det två saker. 1. Ifall hyresgästen kan flytta ut redan den 31 mars. 2. Ifall du har rätt att hålla inne pengar från depositionen för städservice hyrorna för de resterande månaderna.

1. Uppsägningstid

Den avtalade tiden är 1 år med möjlighet till förlängning och det finns inget avtalat om att säga upp avtalet innan dess.

När det gäller uppsägningstid så finns det olika regler beroende på om det rör sig om en hyresrätt eller en bostadsrätt. Eftersom det rör sig om din egna bostadsrätt gäller Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad, vilket kan utläsas i dess första paragraf 1§, förutsatt att du inte hyr ut till inneboende i näringsverksamhet. Se lagen här

3§ första stycket i samma lag stadgar att ett "avtal som ingås för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut. Ett sådant avtal får även sägas upp till upphörande före denna tidpunkt". Detta innebär att avtal kan sägas upp i förtid. Uppsägningstiden hittas i andra stycket samma paragraf och säger att "hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen". Betydelsen av detta är att din hyresgäst kan säga upp avtalet en månad i förväg.

Lagen skyddar hyresgästen och ger alltid en rätt att säga upp avtalet en månad i förväg oavsett vad man avtalar. De resterande månaderna av den bestämda tiden sägs upp och hyresgästen behöver inte betala för dem eftersom de inte längre gäller. Självklart behöver hyresgästen betala för den sista månaden.

2. Innehållande av deposition

När hyresgästen betalar in en deposition så är det fortfarande hyresgästens pengar som ligger i ditt förvar ställt som säkerhet. Huvudfrågan bör vara ifall hyresgästen är ersättningsskyldig för att inte ha städat.

Detta regleras i 12 kap. Jordabalken (JB), se lagen här. 12 kap. 24§ JB stadgar hyresgästens vårdplikt och säger att han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse. Det är hyresvärden som har bevisbördan för skadan.

Det är tråkigt att höra att hyresgästen inte skött sig och inte städat som ni kommit överens om. Dock är det enligt min bedömning svårt i efterhand efter alla veckor att kräva ersättning för städningen. Påföljderna av att hyresgästen inte städat borde reglerats i avtalet eller åtminstone tagits upp redan i början.

I slutändan ligger det på hyresvärden att visa att skada föreligger. Mitt tips är att kontakta en jurist och se över vilka möjligheter du har att begära ersättning för städningen.

Hoppas du fick svar på dina frågor

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare