Innebörden av preskription av skatteskuld

Hej, Har en skatteskuld som har gått över till KFM, skulden kommer att preskibreras om två år (det har gått tre år) och då kommer att KFM att lägga ned ärrendet och det går tillbaka till SKV har jag förstått. Vad händer därefter, vad gör SKV hur påverkas jag då skulden är preskriberad?

Lawline svarar

Hej! Preskriptionslagen (1981:130) är enligt 1 § i denna  lag subsidiär, följaktligen ska i stället lagen (1982:188) om preskription av skattefordringar m.m. tillämpas. Femårsfristen som du nämner återfinns i 3 § denna lag. Enligt 10 § i lagen  innebär preskription att åtgärder för att få betalt för en fordran inte får vidtas. Ingen myndighet får alltså kräva dig på betalning om fordran är preskriberad. Du blir med andra ord befriad från att betala skatten. Är skulden preskriberad så kan SKV inte göra något. Om myndigheten har panträtt till säkerhet för fordringen, kan denna dock utnyttja panten trots preskription, 12 §.

Lars BålmanRådgivare