FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/12/2020

Innehållet i en fullmakt

Hej! Min svärfar har skrivit under en fullmakt till en person som jag tror kommer att lura av honom pengar eller fastigheten. Finns det något sätt att ta reda på vad han har skrivit under då svärfar är alkolist och vägrar säga vad det gäller? Jag är inte säker på att han ens vet vad han har skrivit på.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fullmakten
En fullmakt är ett avtal som kan utges både skriftligt och muntligt, det finns nämligen inget formkrav för en fullmakt (10 § Avtalslagen). I mitt svar utgår jag ifrån att fullmakten i ditt fall är skriftligt då din svärfar har skrivit under fullmakten.

När en fullmakt finns i skriftlig form är det viktigt att denna finns och används i original för att garantera att den fortfarande är gällande. En möjlighet för dig när fullmakten är utgiven i skriftlig form är att fysiskt få se fullmakten i original för att ta reda på innehållet.

Kan din svärfars alkoholism påverka fullmaktens giltighet?
Om en person har skrivit på ett avtal under påverkan av en psykisk störning så kan detta avtal bli ogiltigförklarat (Lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning).

En psykisk störning kan bland annat vara ett tillfälligt tillstånd såsom förvirring som har orsakats av exempelvis berusning. För att sådan psykisk störning ska kunna leda till en ogiltigförklaring av avtalet krävs det att den psykiska störningen har haft en påverkan på innehållet i avtalet. Det ska med andra ord föreligga ett samband mellan den psykiska störningen och det som regleras i avtalet.

Om det inte finns ett samband mellan din svärfars alkoholism och innehållet i fullmakten så är innehållet således fullt giltigt.

Jag hoppas att detta svarade på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare