Inspelning av samtal utan ena partens vetskap

Om en person kommer upp till mig och spelar in hela vår konversation utan min vetskap, är det lagligt eller olagligt.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag hänvisar till ett av mina tidigare svar i länken nedan. I korthet kan jag säga att det som regel inte är olagligt att spela in ett samtal som den som spelar in själv deltar i, även om motparten inte är medveten om det.

https://lawline.se/answers/inspelning-av-samtal-utan-motpartens-vetskap

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare