FrågaPROCESSRÄTTVittna21/03/2016

Inspelning av vittnesförhör och arkivering

Hur lång tid är plikt för Södertörns tingsrätt att spara vittnesförhör efter domens beslut?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du menar de inspelningar som sker av vittnesförhören och hur länge dessa sparas. Eftersom att vittnesförhören endast spelas in för användning vid eventuell överklagan till hovrätten, sparas inspelningarna tills målet slutligen har avgjorts. Det har slutligen avgjorts när domen från tingsrätten vinner laga kraft eller, om överklagande till hovrätten sker, när hovrätten antingen prövar överklagan och den domen vinner laga kraft eller när prövningstillstånd inte meddelas.

Jag hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare