FrågaARBETSRÄTTA-kassan 30/11/2020

Inte nöjd med beslut om A-kassa, vad kan jag göra?

Hej,

Har sökt a kassa via handels och fick idag beslut om ersättning. Däremot fick jag avslag för period 3aug-26aug dä jag skrev in mig hos arbetsförmedlingen den 27aug.

Sista arbetsdag 30juli.

Klantigt av mig, men jag fick på något vänster för mig att jag inte kunde söka tidigare då min sista utbetalning kom i slutet på aug.

Finna det på något sätt jag kan överklaga beslutet på?

Lawline svarar

Hejhej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är man missnöjd med ett beslut gällande utbetalning av arbetslöshetsersättning, även kallad A-kassa kan man enligt 49 § lag om arbetslöshetsförsäkring överklaga till allmän förvaltningsdomstol. Först måste man dock begära omprövning av beslutet enligt 50 § och 61 § i samma lag. Om du ej är nöjd efter omprövningen kan du alltså överklaga till förvaltningsdomstol.

Både begäran om omprövning och överklagan ska ske skriftligen, och inom två månader från beslutet. I skrivelsen ska du ange vilket beslut som överklagas och den ändring av beslutet som du önskar. Detta följer av 53 § och 54 § lag om arbetslöshetsförsäkring. Hur du omprövar och senare överklagar står även i beslutet du fått!

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga och att det går smidigt för dig att till en början ompröva beslutet!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare