Inteckningar och lagfart

Hej!

Jag har blivit erbjuden en fastighet i en bytesaffär. Hur kan jag ta reda på att det inte finns några skulder eller inteckningar mm kopplade till fastigheten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du inte är ägare av fastigheten än och innan du bestämmer dig för om ni ska göra ett byte så vill du veta om det finns några inteckningar i form av pantbrev och servitut.

Dessa uppgifter finns hos lantmäteriet men de är sekretessbelagda. De ända som har tillgång till dessa är ägaren och mäklaren. Läs mera här https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Hantera-pantbrev/Pantbrevssystemet/begar-utdrag-ur-pantbrevsregistret/

Mitt förslag är att du hör av dig till ägaren och ber att de begär ut ett bevis. Om du då fortfarande är intresserad så bör du ansöka om lagfart direkt. Det är nämligen bara den som är lagfaren ägare som kan ta upp pantbrev. lagfaren kommer inte att gå igenom före byten men det hindrar den nuvarande ägaren ifrån att ta upp nya pantbrev på fastigheten. Se vidare Jordabalken 22 kapitlet 4 § och 20 kapitlet 7 § https://lagen.nu/1970:994

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare