Internationell arvsskatt, Island

Vi är två syskon vars pappa avlidit på Island där vi kommer ifrån. Vår pappa var isländsk medborgare och har bott på Island hela sitt liv. Vi syskon har bott i Sverige i 25 år och har dubbelt medborgarskap. Isländskt och svenskt. Vi har nu fått ärva en större summa pengar och undrar hur det fungerar med arvsskatten. På Island är det 10% arvsskatt men i Sverige är det ingen arvsskatt. Måste vi betala arvsskatt i Island?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i att ingen arvskatt längre finns i Sverige. Enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen är arv skattefritt i Sverige.

Jag har dålig insyn i det isländska skattesystemet, men det jag vet är att enligt skatteavtalet mellan Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige ska förmögenhetstillgångar som överförs genom arv beskattas i den stat där den avlidne hade sin hemvist. Detta är även huvudregeln ute i Europa. I ditt fall verkar det inte vara något tvivel om att din pappa hade sin hemvist på Island. Med andra ord borde beloppet beskattas på Island.

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Skatteverket alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare