Internationella skatteavtal reglerar frågor om beskattning av de olika inkomstkällorna

Hej, vi är ett par i 60 års åldern som funderar på en flytt till Portugal. Jag har möjligheten att arbeta kvar och få min lön och betala skatt i Sverige. Har jag möjlighet att få NHR status I Portugal och därmed slippa att betala skatt även där.

Min fru får då säga upp sitt arbete här hemma. Kan hon flytta med som obegränsad skattskyldig i Sverige samtidigt som jag eventuellt får NHR-status. Kanske detta mer är frågor för era kollegor i Portugal, men det svårt att hitta de rätta kanalerna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är rätt att frågorna om portugisisk rätt är bäst ställda till jurister i detta land. Detta gäller, till exempel, frågan om hur man får non habitual resident status i landet. Jag kan dock dra uppmärksamheten till två relevanta aspekter om sådana frågor.

Den första aspekten har med de olika inkomstkällorna att göra. Det vill säga att det faktum att Portugal kan undandra dina svenska pensionsinkomster från beskattning där innebär nödvändigtvis inte att samma kan gälla angående dina arbets- eller näringsinkomster, vilka är relevanta för dig ifall du tänker fortsätta arbeta.

Den andra aspekten är att du själv kan skapa en egen uppfattning om de regler som gäller angående beskattning mellan Portugal och Sverige i det relevanta skatteavtalet, som du kan läsa här. Artiklarna 14 och 15, till exempel, reglerar att närings- och arbetsinkomster beskattas som regel endast i det landet där de intjänats, dvs Sverige, om du fortsätter arbeta här. I detta fall spelar skattefriheten i Portugal inte så stor roll.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare