FrågaEKONOMIÖvrigt30/09/2021

Internetbedrägeri

Jag var godtrogen och har hjälpt en online kompis utomlands och det har visat sig att det är bedrägeri som personen har lyckats vilseleda mig i. Jag upptäkte att det är en scam är att avgifter ta aldrig slut, en efter en. Jag undrar då om jag kan få rättvis i detta fall i form av nån slag ersättning för de förlorad pengar som jag har betalat eller ä det bara lönlöst.

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du har råkat ut för är ett klassiskt internetbedrägeri. Dessa går oftast ut på att någon antingen är i nöd och behöver hjälp, det vill säga spelar på våra känslor, eller så brukar det röra sig om utlovade investeringar, det vill säga spelar på vår vilja att tjäna mer pengar. Tyvärr är det väldigt många som blir lurade genom dessa bedrägerier, och det är också en anledning till att det finns så många.

På senare tid försöker nästan alla bedragare få tag på ännu mer pengar genom att kräva olika sorters avgifter.

Tyvärr är det så att dessa bedrägerier är otroligt svårutredda då de ofta rör sig om pengar som flyttas mellan konton till olika delar av världen. Det finns därför brist på misstänkta, brist på vetskap om vilket lands polis som bör ta tag i det, och brist på resurser till att utreda dessa brott. Min bedömning blir således att det tyvärr är så gott som uteslutet att få tillbaka några pengar.

För framtiden kan det vara bra att ha som grundregler

- Skicka aldrig pengar till någon du inte känner

- Om du känner personen och verkligen vill hjälpa denne, se till att ringa upp och bekräfta att det faktiskt är rätt person du pratar med

- Skicka aldrig pengar där det påstås att det krävs för att du ska kunna få pengar skickade till dig. Överföringar nu för tiden är kostnadsfria, och skulle de ha pengar som är dina hade de bara kunnat ta av dem om det var ett seriöst företag.

Även om det inte lär vara någon större chans att du får upprättelse så bör du anmäla brottet till polisen, detta kan du göra på stationen eller genom att ringa 114 14.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare