Intyg för ansökan om tjänstledighet för studier

Hej ,kan jag bli beviljad tjänstledig för att studera utomlands inom EU ,ca 6-12 månader? Jag är fast anställd i över 4 år. Jag tänker inte söka csn. Måste jag visa godkända betyg för alla ämne till min chef? Eller räcker det bara att jag visar min inskrivning från skolan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du är arbetstagare och har varit anställd hos din arbetsgivare under de senaste 6 månaderna så har du rätt till ledighet för studier, oavsett om du är i allmän eller enskild tjänst. Detta framgår av Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning 1 § första stycket, och 3 § första stycket. Denna rätt till ledighet för studier omfattar endast utbildningar som har viss planmässighet och som inte rör sig om rena självstudier, vilket framgår av lagens förarbeten. Studierna får inte heller ha rent opinionsbildande inslag, till exempel utbildning inför valarbete (jämför domen i AD 1982:32). Utbildningen behöver dock inte ha någon relevans för ditt arbete och det har heller ingen betydelse var den är förlagd. Själva tiden för ledigheten får inte vara längre än vad som anses behövligt för att uppnå studiemålen, men lagen ställer inte upp någon begränsning av studietidens längd utifrån studietakt, upplägg eller liknande som är anpassat till dig.

Arbetsgivaren har dock möjlighet att skjuta upp ledigheten till senare tid än vad du begär. Om din arbetsgivare vill skjuta upp ledigheten på detta sätt så ska han genast meddela dig angående detta och skälen därtill, samt genast också meddela fackföreningen om han är bunden av kollektivavtal (Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning 4 §). Om din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal beträffande den kategori arbetstagare som du tillhör och vill att ledigheten ska inträda senare än 6 månader efter din ansökan så krävs samtycke från fackföreningen (Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning 5 § första stycket). Det innebär att om du skickar in din ansökan om tjänstledighet 6 månader i förväg och inhämtar stöd från din fackförening så kan du vara säker på att få önskad ledighet. Om det däremot inte finns något kollektivavtal eller fackföreningen inte ger dig sitt stöd så är istället den yttersta uppskovsfristen två år. Om du inte har fått påbörja din ledighet inom två år efter att du skickade din ansökan så har du möjlighet att vända dig till domstol för att pröva frågan om ledighetens förläggning (Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning 6 § första stycket).

Det finns inget formellt krav på att visa intyg för utbildningen när du ansöker hos arbetsgivaren om ledighet för studier, men det är praktiskt ur bevissynpunkt och brukar begäras i blanketter för sådana ansökningar. Ett sådant intyg kan vara ett antagningsbesked eller en kursplan. För att minska risken för att arbetsgivaren skjuter på ledigheten så bör du dock ha god framförhållning i din ansökan. Ju tidigare du ansöker om ledighet i förhållande till kursstarten, desto större möjligheter har din arbetsgivare att ordna fram en lämplig ersättare under tjänstledigheten. Du kan också rentav göra en framställan om ledighet innan du vet om du är antagen eller inte. Om du begär ledighet för studier under förutsättning att du blir antagen till utbildningen och du därefter inte blir antagen så faller ledighetsansökan per automatik.

Notera dock att om det finns kollektivavtal på din arbetsplats så kan det finnas avvikelser i det rörande bland annat bestämmelserna om hur länge du måste ha varit anställd hos arbetsgivaren för att ha rätt att ansöka om ledighet och tidsgränsen för uppskov utifall arbetsgivaren behöver fackföreningens samtycke eller inte (Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning 2 § andra stycket). För att vara helt säker på vad som gäller utifall kollektivavtal finns så måste du läsa vad kollektivavtalet har att säga eller vända dig till din fackförening för vägledning.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare