Inverkar min sambos betalningsanmärkning på mig?

Hej!

Jag och min sambo fundera på att gifta oss. Dock är det så att min sabo har betalningsanmärkning, som försvinner om ett år. Han betalande alltså av skulden för två år sedan och om ett år så är anmärkningen helt borta. Vi kollade nyligen upp det.

Hur blir det då för mig och min ekonomi, kommer jag ha svårare att ta lån i och med hans anmärkning? Kommer det synas eller påverka något negativt för mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt äktenskapsbalken är vardera makens skulder personliga (1 kap. 3 § ÄktB). Din sambos, alt. framtida makes, betalningsanmärkning syns inte om du ansöker om lån. Även betalningsanmärkningen är personlig. Det innebär att om en kreditgivare gör en kreditupplysning på dig kommer det inte att synas att din make har betalningsanmärkningar. Det enda sättet jag kan tänka mig att det kan påverka dig är om ni har för avsikt att ta lån gemensamt, t.ex. ett gemensamt bostadslån. I ett sådant fall kommer kreditgivaren att ta en kreditupplysning på såväl dig som din make, med resultatet att ni kanske inte får låna lika mycket (då det kan resoneras om att din make inte är kreditvärdig i och med betalningsanmärkningen). Dock är det ingen skillnad i det avseendet om ni är gifta eller sambos, även om sambos kan ni ta gemensamma lån varvid resultatet torde bli detsamma.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare