Inverkar styrelseuppdrag på arvsfördelningen?

Hej!

Vad har man för rättigheter och förmåner om man är med i styrelsen i ett aktiebolag?

Vi är 5 syskon varav ett syskon står med i styrelsen i företaget som våra föräldrar äger . Påverkas arv om man är med i styrelsen eller ej?

Hälsningar Maria

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Som styrelseledamot arbetar man för aktieägarna och bolagets bästa - inte helt olikt hur en politiker ytterst svarar mot väljarna och landets välgång. Med styrelseuppdraget följer vissa förpliktelser och rättigheter, men inget som över huvud taget påverkar arvsfördelningen mellan er syskon. Styrelseledamotens huvudsakliga rättighet/förmån är skäligt arvode (jämför 8 kap. 23 a § aktiebolagslagen). Motsatsvis har däremot styrelseledamoten ett omfattande ansvar gentemot bolaget och dess ägare; att uppträda lojalt, se till bolagets bästa, närvara vid styrelsemöten, ansvara för verksamhetens löpande förvaltning och ekonomiska situation. Styrelseledamöter fullgör dessa ansvar vid hot om skadestånd ifall de överträder aktiebolags- eller redovisningslagen eller bolagets interna regler (29 kap. aktiebolagslagen).

Förutsatt att inget testamente föreligger ska ni syskon dela jämnt på era föräldrars arv och det inkluderar bolaget.

Allt gott,

Elias OlssonRådgivare