FrågaSKATTERÄTTArvsskatt20/08/2015

Italiensk arvsskatt

Hej!

Jag har en faster som nyligen gott bort i italien, jag och min bror har fått ärva ett antal lägenheter samt tillgångar på diverse konton. Vi är bägge födda i italien men är svenska medborgare och jag är osäker på om vi har kvar italiensk medborgarskap.

Hur ser det ut med eventuell arvskatt?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawlie med din fråga.

Det verkar som att tillgångarna som har varit föremål för arv har funnits i Italien vid tiden för dödsfallet. Italiensk arvsrätt ska därför sannolikt tillämpas. I svensk rätt finns ingen arvsskatt. Mer om italiensk arvsskatt får ni höra med den italienska motsvarigheten till Skatteverket eller italiensk juridisk rådgivning.

Jag kan tänka mig att arvsskatt inte behöver betalas om kvarlåtenskapen inte uppgår till ett visst i förväg bestämt värde. Jag rekommenderar hur som helst att ni söker hjälp hos en jurist som har kunskap om det italienska rättssystemet, eller framförallt den italienska arvsrätten.

Eventuell arvsskatt behöver inte redovisas i er svenska deklaration.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare