Jag är misstänkt för stöld, blir jag gripen om jag åker på semester?

Hej, rycktas om att jag blivit misstänkt/anmält för stöld. Men har själv inte hört något från polisen. Så jag undrar. Kan jag åka på semester utomlands då eller kommer jag bli tagen på Arlanda?

Undrar även om polisen ringer från dolt nummer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att du eventuellt är misstänkt/anmäld för stöld hindrar dig inte från att åka på semester. Blotta misstanken eller anmälan gör inte heller att polisen har skäl att gripa dig och att du i förlängningen blir häktad. Om du är misstänkt för ett brott och det finns finns skäl för att försöka få dig häktad, kommer du att bli kallad till förhör om det finns skäl för det. Däremot har du inget förbud mot att åka på semester och kan göra det utan problem. Tyvärr kan jag inte besvara huruvida polisen ringer från dolt nummer eller ej.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare