Jag arbetar på ett privat företag som har kollektivavtal, men har inte fått tjänstepension. Vad ska jag göra?

Hej!

Jag jobbar inom ett privat företag som har kollektivavtal. Jag började på företaget för snart 2 år sen och märker nu att jag inte fått någon tjänstepension, hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad som gäller rörande tjänstepension samt ge råd om vad du kan göra nu. Jag utgår från att du inte har avstått från ITP.

Är det obligatoriskt för företag att ge sina anställda tjänstepension?

Tjänstepension ingår i kollektivavtalen och det är frivilligt för företag att teckna kollektivavtal. En arbetsgivare utan kollektivavtal behöver inte betala tjänstepension eller några försäkringar för sina anställda. I ditt fall arbetar du på ett företag som har kollektivavtal. Fackförbundet Unionen skriver på sin hemsida (här) att om arbetsgivaren har kollektivavtal har man som anställd rätt till pension och sjukförsäkring genom tjänstepensionsavtalet ITP. Unionen uppger på sin hemsida, att om man har rätt till tjänstepension ska man få värdebesked från Collectum.

Vad du kan göra nu

Till att börja med rekommenderar jag att du kontaktar din arbetsgivare och påpekar att du inte har fått tjänstepension. Är du medlem i facket bör du kontakta fackföreningen du är medlem i för vidare rådgivning. Om du har fler frågor kan du även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare