FrågaSKATTERÄTTArvsskatt08/05/2017

Jag ärver en fastighet, hur mycket skatt ska jag betala?

Hej! Min pappa gick bort i mars i år. Han har ett hus som inte är jätte modernt... alltså ett renoveringsobjekt de luxe. Hur som helst hade jag tänkt sälja det privat och utan att renovera...vad är det för utgifter som kommer att bli....skatt ca 30% på försäljningspris och sedan? Jag är ensam arvinge och vi håller på med bouppteckningen nu. //

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattat svar:
Du kommer

Bakgrund:
Reglerna gällande din fråga finns i inkomstskattelagen. (Förkortas IL).

Arv och gåvor är skattefria i Sverige. IL 8:2.
För att arv och gåvor ska kunna vara skattefria så har man istället valt att använda en kontinuitetsprincip som gör att den som får ett arv eller gåva inträder i den avlidnes skattemässiga ställe. Denna princip regleras i IL 44:21. (§ 21 har på något konstigt vis hamnat mitt i § 20).
Detta innebär alltså att du när du ärver fastigheten inträder i samma skattemässiga ställe som din far befann sig i. När du säljer fastigheten ska du använda hans anskaffningskostnad.
Du kan även dra av kostnader han haft för att förbättra fastigheten, det låter på dig som om det inte är aktuellt, men om han exempelvis dragit in vatten till fastigheten eller liknande så är det en kostnad som helt enkelt förbättrat fastigheten, även om den nu är ett renoveringsobjekt. IL 45:11

Kontinuitetsprincipen fungerar så här. Vi kan låtsas att din far köpte fastigheten för 100 000 kronor år 1960. Han drog in vatten till den år 1965 och det kostade 8 000 kronor. När du ärvde fastigheten så var den värd 500 000 kronor. Du säljer den sedan för 550 000 kronor till en köpare som gillar att renovera och ser det hela som ett fynd. Du kanske har haft 20 000 kr i avgifter för mäklare också kan vi låtsas.

Beräkning av skatteunderlaget
+ 550 000 kr i försäljningsintäkt.
- 100 000 kr som din fader hade som anskaffningskostnad.
- 8 000 kr som din fader betalade för att dra in vatten och därmed förbättra fastigheten.
- 20 000 kr för mäklararvode
= 422 000 kr i kapitalvinst.

Denna kapitalvinst ska dock kvoteras. Man betalar nämligen bara skatt på tjugotvå trettiondelar av en kapitalvinst. IL 45:33. 422 000/30 x 22 = 309 466 kr. Den beskattningsbara kapitalvinsten i mitt exempel är alltså inte 550 000 kr utan istället 309 466 kronor.
Dessa 309 466 kronor beskattas till 30 %. Skatten blir alltså 92 840 kronor.
(I folkmun säger man ofta att fastighetsskatten är 22 % eftersom 22 % av 422 000 kr ger samma resultat, 92 840 kr.)

Uppskov med skattebetalningen?
Någon möjlighet till uppskovsbelopp för denna skatteinbetalning har du förmodligen tyvärr inte eftersom uppskovsbelopp kräver att man avyttrar en bostadsfastighet och inom snar framtid köper en ny... Du har antagligen redan en bostad misstänker jag.

Jag hoppas att detta gett dig svar på dina frågor. Vill du ha mer information och hitta rätt blankett för din deklaration av försäljningen, samt ytterligare hjälp med vad som kan vara förbättringskostnader o.s.v. så finns det på skatteverkets hemsida här.

Lycka till med försäljningen!

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare