Jag begärde ett utdrag ur belastningsregistret samma dag som jag godkände ett strafföreläggande, kommer strafföreläggandet synas i mitt utdrag ur belastningsregistret?

Hej!

Jag är ute och söker jobb just nu och behöver ett belastningsregister. Jag hade precis skickat efter ett samma dag som jag blev tagen för ringa narkotikabrott. Jag fick lämna urinprov och godkände strafföreläggande.

Kommer jag hinna få ut min belastningsregister "rent" innan detta kommer med där? Kommer det synas att jag är under förundersökning till brott?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Belastningsregistret

Belastningsregistret är ett register som förs av Polismyndigheten och innehåller uppgifter om en person har dömts för ett brott, godkända strafförelägganden/ordningsboter och åtalsunderlåtelser. En förundersökning synas således inte.

Strafföreläggande

Ett strafföreläggande används av en åklagare i de fall då den misstänkte erkänner att hen har begått brottet och det är uppenbart vad straffet ska bli. Konsekvensen av ett strafföreläggande blir att något åtal inte väcks. Strafföreläggandet har samma verkan som en dom.

Kommer ditt strafföreläggande synas i ditt utdrag ur belastningsregistret?

Ditt godkända strafföreläggande kommer att synas i ditt utdrag ur belastningsregistret, trots att du ansökte om utdraget samma dag som du godkände strafföreläggandet. Detta eftersom handläggningstiden för ett utdrag ur belastningsregistret är cirka 2 veckor. Under denna tid hinner ditt godkända strafföreläggande föras in i registret.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare