Jag blev lurad att ta lån, måste jag betala?

Blev lurad att ta ett lån i mitt namn av min före detta. Kan jag juridiskt kräva av honom att betala hälften

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr har du ingen rätt att tvinga din före detta att betala hälften av lånet. Lånet står i ditt namn, så du är skyldig att betala av lånet.

Det framgår inte av frågan hur du blev lurad, eller om lånet har överlåtits mellan olika borgenärer. Därför antar jag att det rör sig om lindrigt tvång. Jag antar vidare att långivaren inte har överlåtit sin fordran på dig till någon annan.

Du har undertecknat en rättshandling (lånet). Utifrån din fråga kan rättshandlingen vara framkallat genom lindrigt tvång (till exempel när man utsätter någon för icke-allvarliga hot). Lånet är endast ogiltigt om långivaren själv utövade tvånget, eller om hen insåg eller borde inse att du blev utsatt för lindrigt tvång av din förre detta. Om långivaren inte insåg/borde inse denna omständighet, måste du betala enligt ert avtal (29 § avtalslagen).

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare