Jag bor som inneboende hos min mamma i en hyresrätt. Får jag ta över hyresrätten om hon går bort?

Jag bor tillsammans med min mamma i hyreslägenhet som hon står på kontraktet. Vad händer om hon går bort??

Får jag ta över kontraktet?

Jag är bokförd på adressen ca 2 år.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du får ta över kontraktet. Nedan följer en förklaring.

Överlåtelse

Huvudregeln är att en hyresgäst inte får överlåta en hyresrätt utan hyresvärdens samtycke, se 12 kap 32 § jordabalken. Det finns dock undantag från den regeln, som omfattar sambos, makar, eller på annat vis närstående, se 12 kap 34 § jordabalken. Som närstående räknas bland annat barn till hyresgästen. Det räcker inte endast med att vara närstående. Du måste även ha bott tillsammans med din mamma stadigvarande under en viss tid. Den tid som avses är tre år. Skulle din mamma gå bort inom en tid på tre år från det ni flyttade ihop, räknas det som en oförutsedd händelse, där avsikten var att ni skulle leva tillsammans under en längre period. Tidigare praxis har godkänt kortare tid än tre år. Dödsboet kan därmed överlåta hyresrätten till dig.

Överlåtelsen sker i sådant fall genom att hyresnämnden godkänner överlåtelsen, vilket de gör om hyresvärden skäligen kan godta dig som hyresgäst. Det vill säga, de gör en bedömning om din vilja och förmåga att fullfölja hyresavtalet.

Sammanfattning

Du räknas som närstående och har under en lång stadigvarande tid bott tillsammans med din mamma. Skulle hon gå bort, kan du därför som dödsbodelägare överta hyreskontrakten. Hyresnämnden godkänner överlåtelsen, i det fall hyresvärden skäligen kan godta dig som hyresgäst. Om du har ytterligare frågor, är du välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare