Jag hade dubbla p-skivor, kan jag bestrida boten?

Parkerade strax innan 14:00 och och la p-skiva på kl 14:00 i rutan framför förarplatsen.

Framför passagerarplatsen satt en deffekt/nollställd digital p-skiva som blinkar 12:00. Denna sitter med klister och går inte bort.

Fick en bot på 900kr pga dubbel/oklar ankomsttid. Boten är skriven från 14:01 till 14:03.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bestrida?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om P-skiva
Lagen (1984:318) om kontrollavgift anger i 10 § att om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut. Detta undantag tillämpas dock restriktivt. Förarbetena till lagen anger att avgift inte bör få tas ut om försummelsen berott av någon oförutsebar omständighet av mer än bagatellartad natur. Sjukdom är en sådan omständighet.

Regler om p-skivor finns i varje kommuns trafikföreskrifter. Det normala är att endast en p-skiva får finnas i framrutan. Det är annars inte möjligt för parkeringsvakten att veta ankomsttid. Om båda hade visat samma tid hade du kanske kunnat bestrida men i detta fall kommer du med stor sannolikhet att behöva betala boten.

Är det något ytterligare du funderar på är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Hälsningar,

Josefine LovborgRådgivare