Jag har blivit rånad, vart vänder jag mig för att få hjälp?

Jag har blivit rånad av folk till vem man ska vända sig då för att få hjälp så snabbt så möjligt för jag kontakta polisen innan de gjorde inte nåt snälla nån jag vill får hjälp för det är fett dyra saker som jag blev rånad för!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det här är mer rekommendationer än vad det är juridisk rådgivning. Jag rekommenderar dig att göra följande:

Anmäl till polisen 114 14

Detta nummer är till efter att brott har skett och inte under pågående brott. Du kommer kopplas till närmaste polisstation och således kan du direkt göra anmälan. I och med informationen du ger till polisen registreras blir det enklare för poliser och till personal att eftersöka den. Denna anmälan spelar även en viktig roll för möjligheten att erhålla ersättning från försäkringsbolaget då den ska visas för bolaget.

Dokumentera eventuella skador, stulet gods och vittnesuppgifter

Se verkligen till att du dokumenterar allt. Om du blivit skadad vid rånet - dokumentera det också då det kan underlätta om polisen får tag på gärningspersonerna och en rättegång inleds. Dokumentation underlättar även din möjlighet att få ersättning av ditt försäkringsbolag.

Jag hoppas verkligen att det löser sig! Som sagt anmäl händelsen till polisen, dokumentera skador och föremål du tappat bort och slutligen hör av dig till ditt försäkringsbolag,

Allt gott önskar,

Moneeb MohsenRådgivare