Jag har blivit utsatt för bedrägeri av ett företag som var en bluff

Hej

Jag har blivit lurad av ett transportbolag som skulle transportera en hästbil från Tyskland till mig, har bet för transport o försäkring. Men ingen bil kommer och jag får ingen kontakt längre med företaget, misstänker att företaget är en bluff

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser som är tillämpliga på din fråga hittar vi i Brottsbalken (BrB).

Bedrägeri
Enligt min bedömning har du blivit utsatt för bedrägeri av företaget. För att de ska ha gjort sig skyldiga till bedrägeri krävs det att de har vilselett dig att betala dem pengar. Detta är precis vad som ha skett, varför du har blivit utsatt för ett bedrägeri, 9 kap. 1 § BrB.

Mitt råd till dig är att polisanmäla företaget och ge polisen all den information som du kan. Även om det juridiskt sett är solklart att du har blivit utsatt för brott och har rätt att få tillbaka dina pengar är det svårt att få igenom detta då företaget har "försvunnit från kartan". Vi får helt enkelt hoppas att polisen kan hitta dem.

I vissa fall är det så att försäkringar täcker bedrägerier, så kolla upp detta med ditt försäkringsbolag.

Utöver detta har jag svårt att se att du kan göra något annat.

Avslutning
Jag hoppas att du fick svar på din fråga och är det så att du har några följdfrågor är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare