Jag har blivit utsatt för misshandel, vad gör jag nu?

Hej! Natt till en lördag blev jag misshandlad när jag och min kompis skulle gå hem efter ett trevlig danskväll på krogen! Allt gick så fort och han kom raskt mot mig och knuffades ner i betongplattorna! Är polisanmäld och dom vet vem han är!! Har svåra huvud-, nacke- och ryggsmärtor!! Och mina nya glasögon blev tyvärr borta! Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vill börja med att säga, krya på dig, hoppas allt gick bra ändå! Det du blivit utsatt för är misshandel enligt 3 kap 5 § brottsbalken. Misshandel innebär att någon annan tillfogat dig kroppsskada vilket denna man har gjort då du fått huvud-, nack- och ryggsmärtor.

Det som bör göras vid en sådan händelse är det du redan gjort, det vill säga att polisanmäla händelsen. Det är nu upp till polisen att utreda händelsen och polisen kommer att kontakta dig inför eventuella förhör. Om förundersökningsledaren/åklagaren anser att det finns tillräckligt med underlag för att väcka åtal så kommer det att leda till en rättegång där du kommer närvara som målsägande, 45 kap 1 § rättegångsbalken.

Om domslutet blir att mannen blir dömd för brottet så kommer du sannolikt få ersättning för det du blivit utsatt för. I samband med detta kan du exempelvis yrka ersättning för de glasögon som är borta, de skador du fått samt psykiskt lidande. Detta kommer du få hjälp av din åklagare eller målsägandebiträde. Läs mer på brottsoffermyndighetens hemsida, HÄR.

Alltså… det du behöver göra är att invänta polisens/förundersökningsledarens/åklagarens utredning för att senare förhoppningsvis delta i en rättegång. Din åklagare eller ditt målsägandebiträde kommer hjälpa dig med bland annat ersättningsyrkande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare