Jag har fått ersättning från mitt försäkringsbolag men den skyldige ska väl också betala?

Jag har fått ersättning från mitt förs.bolag men den skyldige ska väl också betala?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den skyldige ska betala till ditt försäkringsbolag

Då du fått ersättning av ditt försäkringsbolag för skadan anses du vara fullt ut kompenserad för den skada du lidit.

Det som rent faktiskt händer när ditt försäkringsbolag ersätter dig är att de tar över ditt skadeståndskrav på den skyldige.

Du har därför rätt i att den skyldige ska betala, men nu till ditt försäkringsbolag i stället för till dig.

Oftast vänder sig den skadelidande, som du gjort, till sitt egna försäkringsbolag för att bli ersatt på grund av att det kan vara svårt att kräva den skyldige på pengar, särskilt om denne inte har några pengar att betala skadeståndet med.

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare