Jag har sagt upp kontakten med en person, som hotar att sprida meddelanden vi har skickat till varandra. Jag har dessutom fått en mängd samtal från hemliga nummer, som jag misstänker kommer från den personen. Är det ett brott?

Hej!

1) Jag hade kontakt med X person som jag avslutade det. Efter detta X personen hotade mig så här, kommer att avslöja alla mina texter som vi Skickade till varandra hos mina vänner och familjien. Jag vill veta om X personen gör detta , kan det räknas ett brott? Dessutom kan jag polisanmälan X personen och vad gäller i lagen?

2) Från datumet som jag tog slut på kontakten med X personen, fick hundratals samtal med hemliga nummer. Just nu bad jag om samtal spårning av min operatör, jag vill veta om störande personen är det X, kan jag gå vidare till polisen och rättegång?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår av din fråga att du har haft kontakt med en person. Du skriver X personen, det framgår inte om det är en vän/bekant eller en partner du har sagt upp kontakten med. Efter att du avslutade kontakten hotade personen att sprida texter som ni skickat till varandra (jag tolkar det som att du syftar på sms, chattmeddelanden och liknande) till dina vänner och din familj.

Efter att du sa upp kontakten har du fått en mängd telefonsamtal, som du misstänker kommer från personen du har sagt upp bekantskapen med.

Jag kommer att gå igenom spridandet av meddelandena, därefter telefonsamtalen, och avslutningsvis ge dig råd om vad du kan göra nu.

Hotet om att sprida meddelanden

Det framgår som sagt inte vad du har för relation till personen du har sagt upp kontakten med. Det framgår inte vad det står i meddelandena ni har skickat till varandra. Jag skulle behöva mer information för att ge ett korrekt svar. Jag vill nämna att det är straffbart att sprida uppgifter om en annan persons sexualliv eller hälsotillstånd, se Brottsbalken 4 kap 6c § (här), och brottet som är aktuellt är olaga integritetsintrång. Om man sprider uppgifter som utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd kan man göra sig skyldig till brottet förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Om meddelandena ni har skickat till varandra innehåller sådana uppgifter, och personen sprider dem kan personen ifråga ha begått ett brott, men då det inte framgår vad meddelandena innehåller går det inte att ge något säkert svar.

Telefonsamtalen

Du misstänker att de hundratals telefonsamtal du har fått (som kommer från dolt nummer) är från personen du har sagt upp kontakten med, och har begärt att samtalen ska spåras. Om samtalen kommer från personen ifråga kan det röra sig om brottet ofredande, se Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Ofredande innebär att man som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Exempel på ofredande är t.ex. att knuffa någon, slita i någon annans kläder, utöva telefonterror eller spotta på någon. Det innebär att om man inte vill ha kontakt och har sagt det, men personen ändå ringer eller sms:ar vid upprepade tillfällen kan det utgöra ofredande.

Vad du kan göra nu

Eftersom det inte framgår av din fråga vad meddelandena (som du och den andra personen har skickat till varandra) som personen hotar att sprida till din familj och dina vänner innehåller är det svårt att svara på om det utgör ett brott, men det kan röra sig om olaga integritetsintrång eller förtal. Angående samtalen tolkar jag det som att du i nuläget inte vet om det är personen du sagt upp kontakten med som ringer, men om det är det, kan personen ha gjort sig skyldig till ofredande.

Jag rekommenderar att du vänder dig till polisen för vidare rådgivning och berättar för dem om vad som har inträffat, och frågar om du bör polisanmäla personen.

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare