Jag har skrivit på ett samboavtal om att min sambos lägenhet ska vara hans enskilda egendom. Har han rätt i att jag betala halva räntan på lägenhetslånet?

Hej! Jag har nyss blivit sambo med min pojkvän, i en lägenhet som han han köpt och står på. Jag har även skrivit på ett samboavtal, vilket gör att endast de saker som jag betalat för är mina, och hans saker är hans (alltså hela bostaden). Han menar att jag ska betala halva hyran + halva räntan eftersom att han anser att det är en kostnad för att få bo där, något han inte får tillbaka. Jag håller delvis med, men tycker det blir krångligt då jag skrivit på samboavtalet. Då känns det som att jag hjälper till att betala för hans köp, fastän jag inte får ta del av någon värdeökning. Har han rätt i detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen

Eftersom ni bor tillsammans i ett parförhållande omfattas ni av 1 § sambolagen. Om det är så att han har köpt lägenheten för att ni ska bo tillsammans i den, räknas den som er gemensamma bostad oavsett vem som har betalat den, se 3 § sambolagen. Även de möbler ni köper till den gemensamma bostaden räknas som er gemensamma. Om det är så att din sambo köpte lägenheten innan ni träffades, räknas den inte som samboegendom.

Samboavtal

Precis som ni har gjort finns det en möjlighet att avtala om att sambolagen inte ska gälla, och att ni båda behåller det som var och en av er tillfört er bostad, se 9 § sambolagen.

Trots att lägenheten inte räknas som samboegendom, kan du i framtiden få en möjlighet att lösa ut din sambo från lägenheten, se 22 § sambolagen. Den paragrafen går inte att avtala bort, dock krävs det att det föreligger synnerliga skäl för att du ska kunna ta över lägenheten, typisk sett att du är gravid med ert gemensamma barn. Regeln tillämpas restriktivt.

Månadskostnad

I ditt brev framkommer det att din sambo vill att du betalar halva avgiften, samt halva räntan. Eftersom du i praktiken betalar en hyra till din sambo, ska du inte betala amortering på lägenheten. Jag anser inte heller att du ska betala halva räntan, eftersom ränta är ett pris på en risk banken tog när de lånade ut pengarna till din sambo. Det innebär att, hade ni köpt lägenheten tillsammans, hade ni förmodligen kunnat få lägre ränta. I ditt fall betalar du för din sambos betalningsförmåga. Det ska tilläggas att din sambos förslag inte är en oskälig hyra, men beroende på hur ni fördelar ekonomin i övrigt, kan ränteresonemanget vägas in i hur ni fördelar kostnaderna.

Sammanfattning

Om din sambo köpte lägenheten för att ni ska bo där tillsammans, räknas den som er gemensamma oavsett vem som har betalat den. Genom samboavtalet kan ni förhandla bort att lägenheten är samboegendom. Om ni i framtiden separerar finns det möjlighet för dig att lösa ut din sambo, fast det är hans lägenhet, om det föreligger synnerliga skäl. Hyran som din sambo föreslår är inte oskälig, men genom att du betalar halva räntan, betalar du för hans betalningsförmåga, vilket du kanske inte vill. Om ni behöver hjälp med att upprätta ett samboavtal och en hyresfördelning, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare