FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/12/2020

Jag lät min tjej köra min bil utan körkort - vad kan jag få för straff?

Hej, jag har haft körkort i snart 3 år, min tjej testkörde min bil medan jag satt bredvid och polisen stoppade oss. Jag erkände att jag visste att hon inte hade körkort. Kan jag få indraget körkort? Vad kan det bli för straff?

Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer att hänvisa till trafikbrottslagen (TBL), brottsbalken (BrB) och körkortslagen (KKL) i mitt svar.

Straffet blir böter

Det brott som det blir fråga om i ditt fall kallas för tillåtande av olovlig körning, eftersom du lät din tjej köra din bil trots att du visste att hon inte har något körkort (3 § tredje stycket TBL).

Straffet för tillåtande av olovlig körning är böter (3 § tredje stycket TBL). Du kommer sannolikt att få dagsböter, som är den vanligaste formen av böter (25 kap. 1 § BrB). Din inkomst avgör då hur många dagsböter du får (25 kap. 2 § andra stycket BrB).

Transportstyrelsen kan återkalla ditt körkort eller ge dig en varning

Det är möjligt att ditt körkort blir återkallat på grund av brottet, eftersom det anses allvarligt att låta någon annan köra bil utan körkort (5 kap. 3 § sjätte punkten KKL och rättsfallet RÅ 2006 ref. 48).

Blir ditt körkort återkallat kommer du inte att kunna få något nytt körkort under en viss spärrtid (5 kap. 6 § KKL). Därefter kan du ansöka om att få ett nytt körkort, vilket du kan läsa mer om på Transportstyrelsens hemsida.

Det kan också vara så att du bara får en varning från Transportstyrelsen, istället för att de återkallar ditt körkort (5 kap. 9 § KKL). Även det kan du läsa om på Transportstyrelsens hemsida.

Sammanfattning

Brottet som blir aktuellt i ditt fall är tillåtande av olovlig körning och det straff du kan få är böter, sannolikt dagsböter. Eventuellt blir ditt körkort återkallat av Transportstyrelsen, men det kan också hända att du bara får en varning istället.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare