Jag och min sambo ska separera, vem får vårdnaden om vårt barn?

Hej!Mitt namn är J-. Jag och min sambo har en son på 5 år och vi ska göra slut.Jag läste om man är inte gift så det är mamma som har vårdnaden.Så jag undrar om vem kan ha vårdnaden eller kommer vi behöva dela?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om föräldrarna är ogifta har modern som huvudregel ensam vårdnad

Den regel du läst är antagligen 6 kap 3 § 1 st föräldrabalken (FB). Den säger att om ett barns föräldrar inte är gifta får modern ensam vårdnaden vid födelsen. Även fadern kan dock få vårdnaden tex genom en anmälan till skatteverket. I och med att din son är 5 år och du och fadern tidigare bott tillsammans är det mycket troligt att ni har gemensam vårdnad.

Separationen påverkar inte automatiskt vårdnaden

Bara för att du och din partner separerar betyder inte det att vårdnaden automatiskt påverkas. Ni kommer alltså även i framtiden som utgångspunkt att ha delad vårdnad.

Du kan ansöka om ändring av vårdnaden hos tingsrätten

Om du av någon anledning vill ha ensam vårdnad behöver du ansöka om detta hos tingsrätt. De kommer försöka hjälpa er att komma överens, men om inte det går är det slutligen domstol som bestämmer vem som ska få vårdnaden. Detta baseras bland annat på en utredning som socialtjänsten ska göra.

Barnets bästa ska avgöra

När domstolen bestämmer vem som ska få vårdnaden utgår de ifrån vad som är bäst för barnet. Ofta anses barnets bästa vara en god och nära kontakt med båda föräldrarna, och därmed gemensam vårdnad (6 kap 2 a § FB). Dock får inte domstolen döma till gemensam vårdnad om båda föräldrarna är emot det. Något som talar emot gemensam vårdnad är om ni har stora samarbetssvårigheter i frågor som rör barnet (6 kap 5 §). Detsamma gäller om någon av föräldrarna uppenbarligen är "olämplig" som vårdnadshavare och det finns risk för att barnet far illa (6 kap 7 § FB).

Sammanfattningsvis talar alltså det mesta för att ni har gemensam vårdnad om er son och kommer ha det även i fortsättningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda HanssonRådgivare