Jag råkade backa in i en bil, vad behöver jag göra?

Hej, jag råkade backa in i en bil idag på parkeringen. Han satt i bilen så snackade med honom direkt efteråt. Han fick mitt reg nummer och sa att han skulle anmäla om han upptäckte en skada. Behöver jag göra något mer?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att du blivit påbackad. Det första du ska göra är att polisanmäla det inträffade. När du gjort det anmäler du skadan till ditt försäkringsbolag.

Den som backar på någon annans bil är som huvudregeln skyldig att enligt skadeståndsrättsliga principer ersätta skadan. När det handlar om bilar regleras det via den trafikförsäkring som man är skyldig att ha.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Gabriella

Gabriella ZakoRådgivare