Jag swishade till fel person, vad kan jag göra?

Hej,

Förra helgen råkade jag av misstag skicka en Swish-betalning till fel mobiltelefonnummer. Jag hittade två varor på Blocket, varav jag enbart tänkt köpa den ena. Så jag åkte iväg till personen och betalade den första varan via Swish. Efter lite funderande ville jag även köpa den andra varan av säljaren så jag knappade in telefonnumret och Swishade betalningen för den andra varan (2700kr). Bara det att jag hade råkat vända på två siffror så att betalningen gick till fel mottagare. Ska tillägga att jag visade numret för säljaren innan jag swishade, men säljaren måste kollat för snabbt eftersom "hen" också missade att jag vänt på två siffor. Snabb som jag var så godkände jag Swish-betalningen och när pengarna var skickade insåg jag att de hamnat fel. Jag försökte ringa personen som pengarna gick till, men mobilen var frånkopplad. Jag kollade upp den felaktiga mottagaren på Eniro och där fanns inget tele.nummer, bara en adress i Borås. Jag hittade sen personen på Facebook och försökte kontakta honom där, samt hans släktingar. Jag har ej fått tag i personen som fick min felaktiga betalning, men en släkting svarade "Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men testa att ring runt bland behandlingshem kring X". Jag skickade även ett brev till den felaktiga mottagaren och jag kontaktade min bank som även de har skickat ett återbetalningskrav till personen i X. Jag har än så länge varken fått några pengar tillbaka eller fått kontakt. Vad göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det inte förekommit brott i detta fall (du har inte lurats till att föra över pengarna och bedrägeri föreligger alltså inte), är de möjligheter du har för att få tillbaka pengarna att kontakta Kronofogdemyndigheten eller väcka en civilrättslig talan i tingsrätten.

Det enklaste sättet att indriva skulden är att du kontaktar Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte har mottagit några pengar), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol.

I ansökan om betalningsföreläggande ska du bland annat specificera hur mycket pengar det rör sig om, samt grunden för kravet (det vill säga att du skickat pengarna till fel person). Mer information om betalningsföreläggande, liksom blankett för ansökan, hittar du på Kronofogdens hemsida.

Alternativt, som nämnts ovan, kan du väcka talan. En sådan process är dock kostsam, varför du bör vända dig till ditt försäkringsbolag för att undersöka om din hemförsäkring innehar rättsskydd.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare