FrågaAVTALSRÄTTGåva12/07/2021

Jag vill överlåta min andel i bostadsrätt genom gåva, hur gör jag?

Jag och min syster äger en bostadsrätt tillsammans. Hon äger 90 % och Jag 10%. Jag vill "ge" min del till henne som en gåva så att hon äger 100%. Hur kan jag göra detta? Det handlar inte om en försäljning utan gåva till min syster. Gåvobrev? Hur fungerar det?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger är ett gåvobrev aktuellt. För att överlåta en bostadsrätt (eller en del av en bostadsrätt) till en annan person måste den övertagande personen medges medlemskap i bostadsrättsföreningen, annars är överlåtelsen ogiltig enligt 6 kap. 1 § och 6 kap. 5 § Bostadsrättslagen (BRL), detta är inte ett bekymmer för er del då din syster förmodligen redan är medlem i bostadsrättsföreningen.

Gåvobrevet har därutöver vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att avtalet ska vara giltigt enligt 6 kap. 4 § BRL. Det krävs att avtalet är skriftligt och undertecknat av både gåvogivare och gåvotagare. Även uppgifter om den lägenhet det rör ska finnas med (exempelvis adress och lägenhetsnummer). Dessutom ska det tydligt framgå av avtalet att det är en gåva och om endast en del av bostadsrätten överlåts ska det anges hur stor den delen är.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare