Jobba på sommaren vid studieledighet?

Hej!

Jag är beviljad tjänsteledighet i tre år för studier. Har jag rätt att komma och jobba på mitt jobb under sommaren?

Mitt ordinarie jobb har anställt en vikarie i min tjänst, men det ska väl inte påverka mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I första hand skulle det kunna finnas bestämmelser om det här i ditt anställningsavtal. Det är möjligt att det exempelvis står att du har rätt till tjänsteledighet för studier men får komma tillbaka under somrarna. I så fall gäller detta. En sådan bestämmelse skulle också kunna finnas i ett eventuellt kollektivavtal. Om detta kan du höra av dig till facket och fråga. Det är dock inte sannolikt att någon sådan bestämmelse finns vare sig i anställningsavtal eller kollektivavtal.

Om det inte står någonting särskilt i något av avtalen, gäller vad som står i Studieledighetslagen (https://lagen.nu/1974:981). Dess 1 § innebär att arbetstagare har rätt till "behövlig ledighet". Detta innebär i och för sig att arbetsgivaren inte kan välja att placera ledigheten hur som helst, eftersom det måste gå ihop med studierna. Dock innebär det heller inte att du måste ha möjlighet att komma tillbaka under somrarna, utan det är mycket normalt att studieledighet beviljas i "helår". Det hänger lite på hur ansökan formuleras; om du har ansökt direkt om studieledighet för tre år och beviljats detta, gäller ju den beviljade ledigheten "året runt". Bättre hade i ditt fall varit att formulera ansökan så att den avsåg endast terminerna. Möjligen kan din arbetsgivare gå med på att ändra er överenskommelse.

Du förlorar dock inte på något sätt din anställning, och kan inte sägas upp lättare bara för att du är tjänstledig. Alltså har du rätt att återgå i arbete när ledigheten är över, eller när du avbryter studierna (enligt 10 § Studieledighetslagen).

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare