Jobba som gymnasielärare efter ha begått ringa narkotikabrott

Hej, Jag funderar på att studera till gymnasielärare och undrar ifall man kan bli nekad jobb som gymnasielärare ifall man har ringa narkotikabrott i sitt register?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Arbetsgivaren kan kräva att du visar upp ett registerutdrag

En arbetsgivare kan kräva att den som ska anställas som lärare på en gymnasieskola visar upp ett registerutdrag. Till skillnad från inom till exempel förskola och grundskola är det dock frivilligt för arbetsgivaren om denne vill kräva ett sådant eller ej (2 kap 31 § skollag och 1 § lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn).

Alla brott visas ej i registerutdraget

Alla brott som finns registrerade ska dock inte tas med i utdraget som lämnas till arbetsgivaren. Du har nämligen rätt att få ett begränsat utdrag ur registret (9 § lag om belastningsregister). De brott som då visas är mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, grovt rån och barnpornografibrott (22 § förordning om belastningsregister). Att du dömts för ringa narkotikabrott kommer alltså inte att synas.

Att du dömts för ringa narkotikabrott ska alltså inte påverka dina möjligheter att jobba som gymnasielärare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare