Jobba som vikarie?

Hej! Jag jobba som en timvikarier och jag ha inte fått tiden att jobba inom en månad och halv, kan det betyder nånting???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar det som att du har ingått ett avtal om tidsbegränsad anställning för vikariat (5 § p2 lagen om anställningsskydd). Vikariat går ut på att vikarien träder in och jobbar i stället för någon annan en bestämd dag. Att din arbetsgivare inte ringt dig för arbete kan bero på att det inte funnits något behov av vikarie.

Du kan ringa din arbetsgivare och förklara att du gärna vill arbeta eller fråga hur situationen överlag ser ut för tillfället.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare