FrågaARKIVÖvrigt31/01/2021

JO:s åtalsimmunitet

Hej, Jag såg ett svar från Lawline på frågan vem klagar man till om JO agerat fel eller olagligt. Lawlines svar är, i och för sig, riktigt men slarvigt och ofullständigt. Jag har ett fall där jag blivit utsatt för falska anklagelser som jag blivit helt befriad från men JO stöder ändå de falska anklagelser jag blivit utsatt för.

Svaret från Lawline tyder på att JO skulle vara helt straffriförklarad. Så är det givetvis inte. Att stödja kriminella beslut kan vara mened eller falsk tillvitelse! Sveriges lagar gäller även för JO men JO tror ju att de är ett frälse som har åtalsimmunitet! Detta tror tydligen Lawline också!

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du ställer din fråga till oss på lawline!

I detta fallet har du självklart rätt. JO har ingen åtalsimmunitet. Sveriges kung och drottning har åtalsimmunitet och kan därför inte åtalas för sina gärningar. Deras immunitet är grundlagsskyddad. (5 kap. 8 § regeringsformen). Något sådant skydd återfinns inte för JO och vi beklagar missförståndet. I och med att jag inte kan se den tidigare frågan du har ställt skulle de vara jättesnällt om du skickar in en ny fråga, med en länk till den första frågan du hade för att vi ska kunna göra en ny bedömning av ditt fall.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare