FrågaÖVRIGTPUL/GDPR20/01/2022

Kameraövervakning från myndighet

Hej,

Jag bor i en bostadsrättsförening och styrelsen har satt upp övervakningskameror (på grund av tidigare inbrott) lite här och var runt i förening, en av kamerorna sitter på soprummet som är utanför min uteplats och filmar en liten del av min uteplats, den filmar en spalje som man ser igenom, kan bifoga ett utdrag på övervakningskameran.

Får dom göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline!

I den här situationen är kamerabevakningslagen tillämplig enligt 3 § kamerabevakningslagen. Det rör sig inte om en privat kamerabevakning. Enligt 7 § 1 p. kamerabevakningslagen krävs därmed tillstånd för att få utöva kamerabevakning. Enligt 8 § 1 st kamerabevakningslagen ska sådant tillstånd ges om ifall intresset av att bevaka väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli bevakad. Enligt 8 § 2 st p. 1-5 kamerabevakningslagen anges faktorer som ska beaktas för att bedöma om tillstånd bör ges eller inte. T. ex att förhindra brottslig verksamhet, förebygga störningar av allmän ordning, förhindra olyckor eller annat liknande. Det finns således stöd för att tillstånd ska ges.

Det du bör göra är att fråga föreningen ifall de har ett sådant tillstånd. Om de inte har tillstånd kan du be dem ta ner kamerorna, och ifall de inte lyssnar kontakta polisen. Ifall föreningen har brutit mot bestämmelserna i lagen föreligger även rätt till skadestånd enligt 28 § kamerabevakningslagen.

Ifall de har fått tillstånd har du rätt att överklaga tillståndet enligt 29 § kamerabevakningslagen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare