FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/12/2021

Kan anmärkningar i belastningsregistret påverka ens jobbmöjligheter?

Hej.

Jag vill fråga om detta påverkar mitt jobb som busschaufför.

Brott som den tilltalade döms för Bidragsbrott, 2 § bidragsbrottslagen

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generellt sett brukar arbetsgivare begära utdrag ur belastningsregister vid anställningsprocessen. Är du redan anställd borde detta d.v.s. inte utgöra något som helst problem.

Är det i stället så att du är i anställningsprocessen just nu, och är rädd för att denna anmärkning i belastningsregistret ska innebära risk för att du inte får tjänsten skulle jag även där vilja påstå att du kan vara lugn. När en arbetsgivare kollar belastningsregistret, tenderar denne att söka efter indikationer som visar på att du är olämplig för tjänsten. Med tanke på att bidragsbrott och yrket som busschaufför inte har någon som helst koppling, borde det heller inte finnas något som talar för en sådan olämplighet.

Annat hade varit fallet om du t.ex hade gjort dig skyldig till grovt rattfylleri, då hade det varit mer sannolikt att du skulle gå miste om tjänsten vid det fall arbetsgivaren granskar ditt belastningsregister då det finns en stark koppling mellan brottet och tjänsten.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare