FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/07/2021

kan arbetsgivare göra avdrag för arbetskläder?

Hej! Jag sitter i en riktigt tråkig sits. Min före detta chef har dragit av lön från mig för arbetskläder. Vi pratar om en summa På över 10000. Jag fick ett par arbetsbyxor, 2 par arbetshandskar, 5 t-shirts, 1 tjocktröja, ett par arbetsskor. Han vägrar ta samtal med mig. Och säger bara att han har möten hit och dit. Vad kan jag göra? Detta är super frustrerande. Jag får inte tag i honom. Jag lämnar gladeligen tillbaka kläderna. Och undrar även i vilken mån detta kan underlätta för att få ut saknad lön? Och samt hur mycket han kan behålla pga slitage? Jag jobbade på denna firma i cirka 5 veckor tills jag slutade. Mark och anläggning är yrket. Snälla hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivarens kvittningsrätt

Din fråga regleras främst i Lag (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt

För att en arbetsgivare ska kunna göra avdrag på en arbetstagares lön så krävs det att arbetsgivaren har en motfordran på arbetstagaren.

Vidare så har en arbetsgivare bara rätt att kvitta lön mot sin egen fordran om det är avtalat i anställningsavtalet eller om det regleras i arbetsgivarens kollektivavtal. Vilket framgår av 3 § Lag om arbetsgivares kvittningsrätt.

En kvittning kan också ske om arbetstagaren tillåter de enligt 2 § lag om arbetsgivares kvittningsrätt.

Arbetsgivarens rätt att kräva dig på pengar för arbetskläder

Utgångspunkten är alltså att arbetsgivaren inte kan kvitta din lön mot arbetskläderna om du inte godkänner det eller om det står i ditt anställningsavtal eller i kollektivavtalet.

I vissa yrken är det sedvana att arbetsgivaren står för arbetskläder utan kostnad för arbetstagaren. Men i dessa fall kan arbetstagaren behöva lämna tillbaka dem annars så kan arbetstagaren tvingas ersätta dem.

Det är svårt att säga exakt i ditt fall om arbetsgivaren har rätt att kvitta din lön mot arbetskläderna då jag inte vet hur ditt anställningsavtal ser ut.

Så jag skulle rekommendera dig att läsa igenom ditt anställningsavtal och se över arbetsgivarens kollektivavtal. Det kan där framgå om arbetsgivaren får kvitta din lön mot arbetskläderna eller om du kan lämna tillbaka arbetskläderna utan kvittning. Om det inte står något om en kvittningsrätt i någon av dessa avtal så har din arbetsgivare inte rätt att hålla inne en del av din lön mot arbetskläderna.

Då detta är en så pass stor summa så skulle jag rekommendera att du kontaktar ditt fackförbund om du inte får tag på arbetsgivaren.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare