Kan arbetsgivare neka arbetstagare ledighet för att skriva högskoleprovet?

Hej!

Jag ska skriva högskoleprovet nu i Maj. Jag ansökte om ledighet när jag fick reda på min provdag i januari. Nu säger min chef att han inte kommer bevilja mig ledigt för provet. Vilka rättigheter har jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om arbetstagaren rätt till ledighet innehåller regler om arbetstagares rätt till tjänstledighet för utbildning. En arbetstagare som önskar att genomgå utbildning har enligt lagen rätt till den ledighet som krävs. Med utbildning menas i princip all utbildning förutom självstudier. På så vis finns det ingen laglig rätt för arbetstagare till ledighet för att skriva exempelvis högskoleprovet eftersom detta inte räknas som utbildning.

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare